Regulamin Placówki OPiekuńczo-Wychowawczej nr 4
REGULAMIN PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ NR 4
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
- Regulamin, zwany dalej „regulaminem”, określa typ placówki, jej zadania i organizację wewnętrzną.
- Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza nr 4, zwana dalej „Placówką”, działa na podstawie Statutu nadanego uchwałą nr 519/13 Rady Miasta Torunia z dnia 21 marca 2013 roku.
§2.
- Placówka jest jednostką organizacją Gminy Miasta Toruń.
- Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu interwencyjno-socjalizacyjnego z miejscami dla dzieci niepełnosprawnych.
§3.
- Siedzibą Placówki jest budynek przy ul. Polskiego Czerwonego Krzyża 10 w Toruniu.
- Placówka przeznaczona jest dla 14 wychowanków.
- Placówka ma charakter koedukacyjny.
Rozdział II
ZADANIA PLACÓWKI
§4.
- Zadaniem Placówki jest zapewnienie dzieciom i młodzieży całodobowej opieki i wychowania oraz zaspakajanie ich niezbędnych potrzeb.
- W tym celu Placówka realizuje – we współpracy z asystentem rodziny – plan pomocy dziecku.
- W realizacji działań, o których mowa w ust. 1, Placówka respektuje zasady nauk pedagogicznych i psychologicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
§5.
- Do zadań Placówki należy w szczególności:
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej;
- wspieranie rozwoju wychowanków poprzez:
- zaspakajanie potrzeby bezpieczeństwa dzieci i stymulowanie ich rozwoju,
- wyrównywanie deficytów rozwojowych i przezwyciężanie różnych trudności przez stosowanie indywidualnych metod pracy i prowadzenie specjalistycznych zajęć,
- zapewnienie dostępu do kształcenia dostosowanego do wieku i możliwości rozwojowych,
- kształtowanie zainteresowań oraz umiejętności związanych z innymi aktywnościami dziecka;
- podejmowanie działań zmierzających do:
- utrzymania i zacieśnienia więzi dziecka z rodziną przez umożliwianie kontaktów z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że Sąd postanowi inaczej,
- powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej lub rodzinie adopcyjnej;
- zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych,
- przygotowanie wychowanków do dorosłego życia,
- wspieranie byłych wychowanków placówki.
- Placówka współpracuje w szczególności z :
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Toruniu,
- sądami rodzinnymi,
- kuratorami sądowymi,
- rodziną, opiekunami prawnymi i osobami zaprzyjaźnionymi,
- asystentami rodziny oraz rodzinami,
- ośrodkami adopcyjnymi i poradniami specjalistycznymi,
- szkołami, do których uczęszczają wychowankowie,
- placówkami resocjalizacyjnymi, leczniczymi i innymi, w których przebywają wychowankowie,
- osobami i instytucjami, które wspierają działania wychowawcze,
- Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych „Młody Las” w Toruniu.
Rozdział III
ORGANIZACJA PLACÓWKI
§6.
- Obsługę ekonomiczno-administracyjną, organizacyjną oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne i zajęcia specjalistyczne dla wychowanków zapewnia Placówce Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych „Młody Las” w Toruniu, zwane dalej „Centrum”, którego dyrektor kieruje Placówką.
- Dyrektor Centrum kieruje Placówką przy pomocy wychowawcy-koordynatora, którego wyznacza na dany rok szkolny.
- Placówkę reprezentuje na zewnątrz dyrektor Centrum.
- Dyrektor Centrum wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Placówki.
§ 7.
- Zadania Placówki realizują następujący pracownicy:
- wychowawca-koordynator,
- wychowawcy,
- opiekunowie dziecięcy,
- pomoce opiekunów,
- specjaliści zatrudnieni w Centrum.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Placówki ustala dyrektor Centrum.
- Przy oznaczaniu akt prowadzonych przez pracowników Placówki stosuje się symbol POW-4.
§ 8.
- W Placówce działa zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej „zespołem”.
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalanie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,
- analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
- modyfikowanie planu pomocy dziecku,
- monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie,
- ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
- ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny, umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej lub rodzinie adopcyjnej.
- Informowanie Sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.
- W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor Centrum lub osoba przez niego wyznaczona,
- wychowawca-koordynator,
- wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka,
- asystent rodziny dziecka,
- przedstawiciel organizatora pieczy zastępczej,
- przedstawiciel ośrodka adopcyjnego,
- specjaliści zatrudnieni w Centrum,
- rodzice dziecka, z wyjątkiem rodziców pozbawionych praw rodzicielskich,
- inne osoby – w miarę potrzeb.
- Przebieg prac zespołu jest protokołowany, na piśmie formułuje się też wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce i przesyła go do Sądu.
- Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
§ 9.
- Działalność Placówki może być wspierana pracą wolontariuszy, którzy spełniać muszą wymagania zawarte w art. 98 ust. 3, w zw. z art. 99 ust. 4, ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, zwanej dalej „ustawą”.
- Wolontariusze wykonują pracę pod nadzorem wychowawcy wyznaczonego przez wychowawcę-koordynatora lub przez dyrektora Centrum.
- Działalność wolontariacką regulują odrębne przepisy.
Rozdział IV
WYCHOWANKOWIE
§ 10.
- Wychowankowie przyjmowani są do Placówki na podstawie skierowania dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu – po zasięgnięciu opinii dyrektora Centrum.
- Podstawą skierowania do Placówki jest orzeczenie Sądu, a w uzasadnionych przypadkach decyzja dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
- Decyzja, o której mowa w ust. 2, może zostać podjęta na wniosek pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, dyrektora Centrum, kuratora sądowego, rodzica, dziecka lub innej osoby mającej rozeznanie w aktualnej sytuacji dziecka.
- Przyjęcie wychowanka do Placówki w trybie interwencyjnym może nastąpić również wówczas, gdy dziecko zostanie doprowadzone przez Policję lub Straż Graniczną, na wniosek rodziców, dziecka lub osoby trzeciej; a także gdy nastąpiło zagrożenie zdrowia lub życia dziecka w związku z przemocą w rodzinie.
- Dziecko doprowadzone do placówki w przypadkach, o których mowa w ust. 4, może zostać przyjęte na krótkotrwały pobyt bez skierowania.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 4, nie stosuje się kryterium wieku, które określa ust. 1 art. 95 ustawy, a także kryterium liczby dzieci, które określa ust. 3 art. 95 ustawy.
- W sytuacjach, o których mowa w ust. 3 i 4, dyrektor Centrum w ciągu 24 godzin informuje o przyjęciu dziecka Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu oraz właściwy sąd rodzinny.
- Dziecko poniżej 10 roku życia przyjęte do placówki winno być niezwłocznie przeniesione do jednej z rodzinnych form pieczy zastępczej.
§ 11.
- Przyjmowanie wychowanków do Placówki odbywa się całą dobę.
- Do Placówki przyjmowane są dzieci do 18. roku życia.
- W trybie interwencyjnym do Placówki przyjmuje się dzieci niezależnie od miejsca ich zamieszkania.
- Procedurę przyjmowania wychowanków do Placówki określa odrębny regulamin.
§ 12.
- Wychowankowie przyjęci na podstawie ust. 2 pkt. 2) i 3) art. 103 ustawy mogą przebywać w Placówce do zakończenia trwającego postępowania sądowego o:
- powrót dziecka do rodziny,
- przysposobienie,
- umieszczenie w rodzinnej lub instytucjonalnej pieczy zastępczej.
- Pobyt wychowanka w placówce ustaje w przypadku:
- powrotu dziecka do rodziny,
- przysposobienia,
- zakwalifikowania do innej formy pieczy zastępczej.
- W przypadku powrotu wychowanka do rodziny dyrektor Centrum zawiadamia rodziców, opiekunów prawnych lub inne osoby upoważnione przez Sąd w celu osobistego odebrania przez nich dziecka oraz asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka.
- W przypadku przeniesienia wychowanka do innej placówki, do rodziny zastępczej albo rodzinnego domu dziecka za przewiezienie go do tego miejsca odpowiada dyrektor Centrum.
§ 13.
- Wychowankowie mogą przebywać w Placówce do osiągnięcia pełnoletniości.
- Wychowanek po osiągnięciu pełnoletniości – za zgodą dyrektora Centrum – może przebywać nadal w Placówce, jeśli kontynuuje naukę.
§14.
- Indywidualna pracę z dzieckiem oraz prace z grupą dzieci organizuje wychowawca.
- Wychowawca realizuje zadania wynikające z planu pomocy dziecku, z planu pracy Placówki oraz pozostaje w kontakcie z rodziną wychowanka.
§15.
- W przypadkach nieusprawiedliwionej nieobecności wychowanka Placówki dyrektor Centrum:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
- powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd, który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu.
§16.
- Wychowankom przebywającym w Placówce zapewnia się:
- wyżywienie dostosowane do ich wieku, potrzeb oraz stanu zdrowia,
- dostęp do opieki zdrowotnej,
- zaopatrzenie w produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia, wyroby medyczne,
- dostęp do zajęć specjalistycznych – zgodnie z ich potrzebami,
- wyposażenie w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku – stosowanie do wieku i indywidualnych potrzeb, zabawki – odpowiednie do wieku, środki higieny osobistej,
- zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne,
- kwotę pieniężną do własnego dysponowania, tzw. „kieszonkowe”, której wysokość ustala co miesiąc dyrektor Centrum lub wychowawca-koordynator – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wychowankowie Placówki – w zależności od wieku, możliwości intelektualnych i ich aktualnej sytuacji – uczęszczają do odpowiednich szkół lub korzystają z innych form kształcenia poza Placówką bądź w Placówce.
§17.
- Wychowankowie Placówki mają prawo w szczególności do:
- ochrony i poszanowania własnej godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,
- swobodnego wyrażania swoich poglądów z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju,
- wolności myśli, sumienia i religii, jeśli nie naruszają one porządku publicznego, zdrowia i moralności oraz praw i wolności innych osób,
- organizowania w Placówce działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi - w porozumieniu z wychowawcą-koordynatorem,
- przynależności do różnego rodzaju organizacji, stowarzyszeń, kół, klubów oraz uczestniczenia (za zgodą wychowawcy kierującego procesem wychowania) w ich zajęciach,
- utrzymywania kontaktów z rodzicami, krewnymi, opiekunami prawnymi innymi osobami bądź rodzinami zaprzyjaźnionymi oraz rówieśnikami, jeśli nie jest to sprzeczne z decyzją właściwego sądu rodzinnego,
- pomocy w nauce oraz uzupełnianiu braków, powstałych również w okresie poprzedzającym przybycie do Placówki,
- uzyskiwania pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów od pracowników Placówki i Centrum oraz instytucji do tego powołanych,
- odpowiednich warunków mieszkaniowych i całodziennego wyżywienia,
- otrzymywania kieszonkowego – zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz właściwym regulaminem,
- opieki zdrowotnej i zapewnienia bezpieczeństwa na terenie Placówki.
- Wychowankowie Placówki mają obowiązek w szczególności:
- kształtowania w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania i rozumienia innych,
- respektowania wewnętrznych regulaminów,
- poszanowania godności i podmiotowości innych osób,
- niestosowania żadnej z form przemocy wobec współwychowanków,
- akceptacji poglądów, przekonań i religii innych osób,
- brania czynnego udziału w organizowaniu życia Placówki,
- ponoszenia odpowiedzialności za własny rozwój,
- unikania sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu własnemu oraz innych osób,
- udzielania pomocy i służenia opieką wychowankom młodszym i słabszym,
- realizowania obowiązku szkolnego lub uczestniczenia w innych formach kształcenia,
- traktowania nauki i wyrównywania braków jako swojego podstawowego zadania,
- dążenia do wartościowego spędzania czasu wolnego,
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce,
- poszanowania mienia osobistego oraz nienaruszania własności osobistej innych osób,
- poddawania się testom na obecność środków psychoaktywnych.
- Małoletnie matki mają również obowiązek właściwego opiekowania się swoimi dziećmi.
§18.
- Wychowankom Placówki można udzielić urlopu lub przepustki.
- Procedury i zasady udzielania urlopu i przepustki określa odrębny regulamin.
Rozdział V
DOKUMENTACJA
§19.
- Placówka prowadzi następującą dokumentację dotyczącą wychowanków:
- księgę ewidencji wychowanków,
- teczki osobowe wychowanków,
- plan pomocy dziecku,
- kartę pobytu dziecka,
- karty udziału w zajęciach prowadzonych przez specjalistów Centrum wraz z opisem ich przebiegu,
- arkusze badań i obserwacji psychologicznych i pedagogicznych prowadzone przez specjalistów Centrum.
- Ponadto w Placówce prowadzi się:
- dziennik zajęć wychowawczych,
- ewidencję obecności wychowanków,
- protokolarze zespołu ds. oceny sytuacji dziecka,
- inną dokumentację określoną w regulaminach wewnętrznych Placówki oraz wymaganą przez dyrektora Centrum.
Rozdział VI
POSTANOWIENIE KOŃCOWE
§ 20.
- Projekt organizacji pracy Placówki na kolejny rok kalendarzowy dyrektor Centrum ustala z wychowawcami-koordynatorami i przedkłada dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.
- Dyrektor Centrum opracowuje także plan budżetu Placówki na kolejny rok kalendarzowy i przekazuje dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu, który potwierdza ujęcie zmian w planie finansowym na rok następny.
§ 21.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie postanowienia Statutu Placówki oraz odpowiednie ustawy, przepisy wykonawcze do tych ustaw oraz inne obowiązujące akty prawne.
§ 22.
Regulamin Placówki oraz wszelkie zmiany w regulaminie zatwierdza dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.
§ 23.
Regulamin wszedł w życie z dniem uchwały nr 519/13 Rady Miasta Torunia z dnia 21 marca 2013 roku w sprawie zmian w organizacji instytucjonalnej pieczy zastępczej na terenie Gminy Miasta Toruń, z mocą od 14 lutego 2013 r., natomiast jego zmiany dotyczące m. in. typu placówki i liczby jej wychowanków obowiązują od 1 lutego 2017 roku.