Regulamin Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych "Młody Las"
REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM PLACÓWEK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH „MŁODY LAS” W TORUNIU
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
- Regulamin, zwany dalej „regulaminem”, określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Centrum Placówek Opiekuńczo-wychowawczych „Młody Las” w Toruniu, zwanego w dalszej części „Centrum”.
- Centrum działa na podstawie Statutu nadanego uchwałą nr 519/13 Rady Miasta Torunia z 21 marca 2013 r. oraz obowiązujących aktów prawnych.
§2.
- Centrum jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta Toruń prowadzoną w formie jednostki budżetowej.
- Obszarem działania Centrum jest Gmina Miasta Toruń.
- Siedzibą Centrum jest budynek wielorodzinny z funkcją usług administracyjnych przy ul. Sienkiewicza 12 w Toruniu.
- Centrum może używać skróconej nazwy CPOW „ Młody Las”.
§3.
- Przedmiotem działalności Centrum jest wspólna obsługa ekonomiczno-administracyjna, organizacyjna placówek opiekuńczo-wychowawczych w Toruniu.
- W Centrum zatrudnia się specjalistów, którzy zapewniają wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Centrum może inicjować inne działania oraz podejmować zadania ukierunkowane na wspieranie właściwego funkcjonowania dzieci, młodzieży i ich rodzin, a także rodzin ze środowiska lokalnego, realizując je poprzez różnorodne metody i formy pracy.
Rozdział II
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA PRACY CENTRUM
§4.
- Centrum kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Centrum.
- Dyrektor Centrum kieruje również placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor Centrum wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum i pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych.
§5.
- Dyrektor kieruje Centrum i placówkami opiekuńczo-wychowawczymi przy pomocy:
- zastępcy dyrektora,
- głównego księgowego,
- kierownika zespołu administracyjno-gospodarczego.
- W Centrum mogą być tworzone inne stanowiska pracy, w zależności od występujących potrzeb, w porozumieniu z dyrektorem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.
§6.
- Zastępca dyrektora zatrudniany jest przez dyrektora Centrum.
- Zastępca dyrektora podlega bezpośrednio dyrektorowi Centrum i wykonuje powierzone przez niego zadania.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności zastępcy dyrektora ustala dyrektor Centrum.
- Dyrektor Centrum może upoważnić zastępcę dyrektora do prowadzenia spraw i podejmowania decyzji w jego imieniu na podstawie imiennego upoważnienia.
- Zastępca dyrektora Centrum ponosi odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań.
§7.
- Główny księgowy podlega bezpośrednio dyrektorowi Centrum.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności głównego księgowego ustala dyrektor Centrum.
- Główny księgowy ponosi odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań.
§8.
- Kierownik administracyjno-gospodarczy podlega bezpośrednio dyrektorowi Centrum.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności kierownika administracyjno-gospodarczego ustala dyrektor Centrum.
- Kierownik administracyjno-gospodarczy ponosi odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań.
§9.
- Zadania Centrum realizowane są przez trzy zespoły pracowników:
- zespół finansowo-księgowy,
- zespół administracyjno-gospodarczy,
- zespół psychologiczno-pedagogiczny.
§10.
- W skład zespołu finansowo-księgowego wchodzi główny księgowy i inni pracownicy księgowości.
- Pracą zespołu finansowo-księgowego kieruje główny księgowy, który jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla podległych mu pracowników.
§11.
- W skład zespołu administracyjno-gospodarczego wchodzą pracownicy administracji i obsługi.
- Pracę zespołu administracyjno-gospodarczego organizuje, kieruje i nadzoruje kierownik tego zespołu, który jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla podległych mu pracowników.
§12.
- W skład zespołu psychologiczno-pedagogicznego wchodzą:
- psycholog,
- pedagog,
- terapeuta,
- opiekun dziecięcy,
- wychowawca-bibliotekarz.
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zespołu psychologiczno-pedagogicznego ustala dyrektor Centrum.
- Pracę zespołu psychologiczno-pedagogicznego organizuje, kieruje i nadzoruje zastępca dyrektora Centrum.
Rozdział III
ZADANIA ZESPOŁÓW I PRACOWNIKÓW CENTRUM
§13.
- Do zadań zespołu finansowo-księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- efektywne i gospodarne zarządzanie środkami finansowymi poprzez:
- rzetelne opracowywanie planów finansowych Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- zapewnienie zgodnej z planami realizacji wydatków,
- wnioskowanie zmian w budżecie Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych w celu racjonalnego dysponowania środkami,
- terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych,
- analiza dokumentów w zakresie celowości i legalności dokonywanych wydatków,
- prawidłowa i terminowa realizacja wszelkich zobowiązań,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- organizowanie przepływu informacji wewnątrz Centrum oraz między placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
- prowadzenie kontroli wewnętrznej mającej na celu prawidłowe zarządzanie Centrum oraz podległymi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
- Przy oznaczaniu akt zespołu finansowo-księgowego stosuje się symbol FK.
§14.
- Do zadań zespołu administracyjno-gospodarczego należy w szczególności:
- organizowanie pracy administracyjnej i gospodarczej Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- organizowanie przepływu informacji wewnątrz Centrum oraz między placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
- przyjmowanie oraz ewidencjonowanie skarg i wniosków oraz przekazywanie ich do rozpatrzenia właściwym zespołom,
- archiwizacja dokumentacji Centrum oraz podległych placówek opiekuńczo-wychowawczych
- prowadzenie gospodarki magazynowej,
- prowadzenie gospodarki lokalowej (m.in. naprawy, konserwacje, przeglądy, bieżące remonty),
- prowadzenie gospodarki transportem Centrum,
- prowadzenie spraw z zakresu bhp. i ppoż.,
- zabezpieczenie w niezbędne pieczęcie,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
- Przy oznaczaniu akt zespołu administracyjno-gospodarczego stosuje się symbol AG.
§15.
- Do zadań zespołu psychologiczno-pedagogicznego należy w szczególności:
- opracowywanie diagnozy psychofizycznej wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych - zgodnie z potrzebami wychowanków,
- poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
- organizowanie działań profilaktycznych sprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu społecznemu wychowanków,
- wzmacnianie zasobów rodziny umożliwiających powrót dziecka do domu rodzinnego,
- wspieranie rozwoju wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, m.in. poprzez rozbudzanie potrzeb psychicznych, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz kształtowanie postaw pomocnych w osiąganiu samodzielności życiowej zgodnie z normami społecznymi,
- współpraca z wychowawcami placówek opiekuńczo-wychowawczych, asystentami rodziny oraz innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i rodziny,
- prawidłowe prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
- wzbogacanie własnego warsztatu pracy i doskonalenie zawodowe,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora Centrum.
- Przy oznaczaniu akt zespołu psychologiczno-pedagogicznego stosuje się ogólny symbol PP, a w przypadku spraw placówek opiekuńczo-wychowawczych także symbol tej placówki (np. PP/POW-1).
Rozdział IV
TRYB WYKONYWANIA KONTROLI WEWNETRZNEJ
§16.
- Kontrolę wewnętrzną w Centrum, a także w podległych placówkach opiekuńczo-wychowawczych sprawują: dyrektor, zastępca dyrektora. główny księgowy i kierownik zespołu administracyjno-gospodarczego.
- Kontrola wewnętrzna obejmuje w szczególności czynności polegające na:
- ustalaniu stanu faktycznego,
- badaniu zgodności podejmowanych działań z obowiązującymi przepisami,
- ustalaniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych,
- wskazywaniu sposobów i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości.
Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCZOWE
§17.
- Projekt organizacji pracy Centrum na kolejny rok kalendarzowy dyrektor Centrum przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.
- Dyrektor Centrum opracowuje także plan budżetu Placówki na kolejny rok kalendarzowy i przekazuje dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu, który potwierdza ujęcie zmian w planie finansowym na rok następny.
§18.
Dyrektor Centrum ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu.
§19.
W spawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie postanowienia Statutu Centrum oraz odpowiednie ustawy, przepisy wykonawcze do tych ustaw oraz inne obowiązujące akty prawne.
§20.
Zasady klasyfikowania akt powstałych w wyniku działalności Centrum oraz kategorie archiwalne i okresy ich przechowywania zawiera jednolity rzeczowy wykaz akt dla organów gmin i związków międzygminnych.
§21.
Regulamin Centrum oraz wszelkie zmiany w regulaminie podlegają uzgodnieniu z dyrektorem Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Toruniu.
§22.
Integralną część regulaminu stanowi schemat organizacyjny Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych „Młody Las” w Toruniu.
§23.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały Nr 519/13 Rady Miasta Torunia z 21 marca 2013r. w sprawie zmian w organizacji instytucjonalnej pieczy zastępczej na terenie Gminy Miasta Toruń, z mocą od 14 lutego 2013r.